Sunt oameni care parca s-au nascut stiind cum functioneaza autovehiculele si cand este cel mai bine sa franeze. Altii – ca mine, de exemplu – stiu ca orice masina are nevoie de un motor si de multe mecanisme ca sa functioneze, dar ce se intampla exact sub capota ramane un mare mister. Norocul meu este ca, din cei doi soferi din familie, macar unul stie atat de bine ce este de facut incat ii poate scoate si pe altii din necaz. Pe sfaturile lui se bazeaza acest articol. 🙂
Indiferent ca stii ori nu stii cum iti functioneaza masina, ea trebuie intretinuta si verificata din cand in cand. Cu atat mai necesare sunt verificarile inaintea unui drum lung, cum ar fi plecarile in vacanta, cand parcurgi distante lungi, uneori prin zone pe care nu le cunosti si unde nu poti apela cu usurinta la un service, la nevoie.
Articolul acesta este pentru aceia ca mine, care nu stiu exact nici unde e vasul de expansiune. Daca si tu esti la fel, urmareste pasii din articolul de mai jos si parcurge-i inainte de orice plecare la drum lung cu masina. Vei evita multe neplaceri daca iti iei masuri de precautie!
Verificarea masinii trebuie sa devina un obicei
In mod normal, aceste verificari trebuie facute tot timpul, cu o anume frecventa, nu doar atunci cand te pregatesti de drum.
Daca se apropie revizia masinii, trebuie sa mergi oricum la service sa schimbi uleiul si filtrele, eventual si placutele de frana. Daca insa mai ai ceva timp pana la revizie, poti sa faci verificarile singur, mai ales daca ai o masina relativ noua si care functioneaza normal.
In cazul masinilor mai vechi de 5 ani sau care au peste 100.000 de kilometri parcursi, este de preferat sa mergi totusi la un service pentru o inspectie mai amanuntita. La fel daca masina nu se comporta normal ori are batai ori zgomote ciudate. Daca ai vreun bec aprins, nu pleci cu el asa.
Ce trebuie sa verifici
In primul rand, opresti motorul si il lasi cel putin 15 minute, sa se raceasca si sa se sedimenteze lichidele. In al doilea rand, ai putea avea nevoie de cateva lucruri, cum ar fi cele de mai jos. De la stanga spre dreapta: ulei de motor, antigel, apa dedurizata, spray pentru pene de cauciuc.
Deschizi capota si te uiti bine la motor, atat pe deasupra, cat si pe dedesubt, sa vezi daca are scurgeri. Cauti pete de lichid ori vezi daca este ceva ud. O unealta cu oglinda la capat sau chiar un simplu telefon cu filmare ti-ar fi de folos, ca sa vezi cum arata lucrurile pe sub motor. Orice pata de lichid inseamna ca trebuie sa mergi la service. Daca totul e in regula, mergi mai departe.
1. Verifica nivelul uleiului
La unele dintre masinile mai noi, nu exista joja de ulei pe care sa o inspectezi, ci doar un senzor care indica la bord nivelul uleiului. La majoritatea masinilor noi, martorul (becul / ledul) din bord pentru ulei se aprinde cu lumina portocalie cand uleiul este la nivel minim, dar nu trebuie sa ajungi in acest punct.
Pentru aceasta verificare, masina trebuie sa fie pe teren drept, iar motorul sa fi fost oprit cu cel putin 15 minute inainte, pentru ca uleiul sa se depuna in baia de ulei si sa vezi in mod real care ii este nivelul.
Scoti joja (are maner galben ori portocaliu) si te uiti la nivelul de pe tija. In mod normal, nivelul este undeva intre minimum si maximum, fapt vizibil pe joja. Daca este nevoie, completezi pana la punctul maxim, turnand in orificiul care are pe capac o pompa si o picatura de ulei.
Daca stii ca masina ta consuma mai mult, ia cu tine o rezerva de ulei. Dealtfel, nivelul uleiului este o chestie pe care trebuie sa o verifici constant, ca sa stii cat de mult iti consuma masina.
De regula, masinile cu turbina (toate modelele pe motorina si cele mai multe din cele cu benzina, cu motoare supraalimentate) consuma o oarecare cantitate de ulei chiar daca sunt masini noi, iar motoarele nu sunt uzate. Nu este motiv de ingrijorare, ci este ceva normal.
Uleiul pe care il pui trebuie sa fie conform specificatiilor masinii, informatie pe care o gasesti in cartea tehnica a masinii. Este foarte important sa respecti aceasta indicatie, pentru ca un tip nepotrivit de ulei iti va uza motorul.
2. Verifica lichidul de racire
Si aici tot intre minimum si maximum trebuie sa fie nivelul (gradatie care este specificata pe vasul de expansiune), iar alegerea lui tine tot de specificatiile masinii pentru tipul tau de motor. Gasesti scris, pe capacul vasului de expansiune sau chiar pe vas (il vezi in foto de mai jos) , tipul de lichid de racire pe care trebuie sa il folosesti pentru masina ta.
In general, lichidul de racire este concentrat si se dilueaza cu apa in diferite proportii (vezi indicatiile pe ambalaj). Tine minte un lucru foarte important: apa folosita pentru diluarea lichidului de racire trebuie sa fie dedurizata si o gasesti la benzinarii ori la raioanele cu produse auto din supermaketuri sau in benzinarii.
Un alt lucru foarte important: nu desface capacul vasului de expansiune cat timp este motorul cald, pentru ca vasul este sub presiune si risti sa sara capacul si sa te raneasca.
3. Verifica lichidul de frana
Si aici este important ca masina sa fie pe teren drept, nu in panta, ca sa nu fii indus in eroare. Vasul se afla in dreptul pedalei de frana, deci in dreptul soferului si, de regula, are pe capac acelasi simbol ca si becul de la bord pentru frana de mana.
Nivelul lichidului trebuie sa fie intre minimum si maximum. Cel mai probabil nu este nevoie sa adaugi lichid de frana (asta ar insemna ca ai pierderi si, implicit, probleme la sistemul de franare), dar daca este nevoie de un foarte mic adaos atunci trebuie sa pui doar tipul potrivit masinii tale.
De obicei, masinile noi au DOT4, dar si aici verifica indicatiile masinii, tipul de lichid de frana fiind scris pe capacul vasului aferent.
Pe masura ce placutele de frana se uzeaza, scade putin si nivelul lichidului de frana, astfel ca trebuie o completare (mecanismul de franare se bazeaza pe niste pistoane care imping placutele sub presiunea acestui lichid). Ai grija totusi sa nu adaugi prea mult, pentru ca va fi in exces in momentul in care inlocuiesti placutele.
4. Verifica servodirectia
Prezenta pe toate masinile la ora actuala, servodirectia este de 2 tipuri: electromecanica sau de tip hidraulica. Cea hidraulica se bazeaza pe un tip de lichid (ulei) care are un rezervor marcat cu minimum si maximum si inscriptionat de obicei pe capac cu un volan.
In mod normal, acel „ulei de servo” – cum este denumit uzual – nu trebuie sa se consume semnificativ pentru ca asta presupune existenta unor defectiuni si, implicit, necesita o vizita la service. Daca este nevoie de o completare totusi, adauga ulei pana la semnul care indica nivelul maxim.
5. Completeaza lichidul de spalare a parbrizului
Acesta se consuma cel mai repede, in general, dar si este cel mai usor de adaugat. Exista variante pentru iarna (cu substante antiinghet) si pentru vara, acest consumabil fiind specific anotimpului, nu masinii. Vasul are de obicei capac albastru, cu un semn de stropire.
Daca pleci la drum lung, ia cu tine un bidon de 3 litri cu lichid de spalare, pentru ca nu stii daca si unde gasesti in drumul tau.
6. Verifica presiunea in roti
Anvelopele trebuie sa fie corespunzatoare anotimpului – vara sau iarna, in cazul in care nu ai cauciucuri all season, iar ele trebuie umflate conform indicatiilor producatorului.
Specificatiile sunt in functie de greutatea masinii, astfel ca ia in calcul gradul de incarcare si umfla cauciucurile in consecinta. Indicatiile acestea se afla trecute undeva pe masina – de regula pe capacul de la rezervor ori pe unul dintre stalpii masinii.
7. Verifica roata de rezerva
Sigur ai nevoie de loc pentru bagaje, dar nu lasa acasa roata de rezerva si trusa cu ajutorul careia sa o montezi (cric, coarba si piulita / prezon antifurt), la nevoie. Asigura-te ca roata este umflata, ca sa nu te trezesti ca nu o poti folosi si ca iti distrugi cauciucul mergand pe pana.
Daca masina ta nu are roata de rezerva (da, se poate si asa), asigura-te ca ai cu tine kitul de pana ori sprayul pentru pene pe care l-a vazut mai sus. Sprayul pentru pene este un spray cu spuma care etanseaza si umfla roata cand ai pana. Te ajuta in cazul in care vrei o solutie rapida de rezolvare atunci cand ai pana, pana ajungi la prima vulcanizare. Nu se recomanda insa folosirea lui cand ai senzori de presiune la roti montati in valva, pentru ca spuma aceea va duce la defectarea lor.
8. Verifica luminile
Asta inseamna sa te asiguri ca toate becurile iti functioneaza cum trebuie – faza scurta (lumina de intalnire), faza lunga (luminile de drum), pozitii fata si spate, semnalizare stanga / dreapta si fata / spate, proiectoarele de ceata daca masina este dotata cu asa ceva, DRL (daylight – luminile de zi) daca masina este dotata cu asa ceva, luminile de franare, lumina de ceata, luminile de marsarier si iluminarea numerelor de inmatriculare.
Exista masini care au sistemul propriu de management al luminilor, care te avertizeaza cand se arde un bec. Pentru celelalte masini, trebuie sa verifici vizual starea lor.
9. Verifica instalatia de aer conditionat
Ai nevoie mai ales vara si mai ales daca nu ai folosit instalatia in ultima vreme. Daca simti ca nu degaja racoare, mergi la un service pentru o completare a freonului.
10. Verifica toate comenzile masinii
E bine sa fii sigur ca iti functioneaza claxonul, comenzile de pe volan sau radioul, glisarea scaunelor si centurile de siguranta.
Si, mai ales, fa plinul inainte de a pleca la drum lung. Trebuie sa fii prostanac sa alimentezi cu benzina daca ai masina diesel, dar nu rade, ca s-au mai vazut cazuri.
Intereseaza-te care sunt conditiile de drum in zona in care circuli si asigura-te ca stii normele rutiere din tara in care calatoresti. Daca traversezi tarile din vecinatate, te ajut eu cu sfaturi despre cum se circula in Bulgaria si, respectiv, ce trebuie sa stii cand traversezi Turcia. Iar in conditiile in care aparitia Covid-19 a dat lucrurile peste cap in toata lumea, verifica si ce conditii speciale de calatorie trebuie sa indeplinesti pentru a putea intra intr-o tara straina, ca sa ajungi al destinatia ta de vacanta.
Astea fiind spuse, drum bun si fara incidente. Vacanta placuta sa ai si tine minte: sharing is caring! Daca mai stii si altii ca mine, care nu stiu exact ce este sub capota, dar vor sa plece in vacanta cu masina, da-le sa citeasca acest ghid!