Ghidul amatorului de haine second hand

Sa vedem ce trebuie sa stie un amator de haine second hand, fie ca le vinde ori le cumpara, pentru ca afacerea sa fie avantajoasa pentru ambele parti.

A purta haine second hand este un trend care a prins de ceva vreme inclusiv in lumea vedetelor de la Hollywood. Drew Barrymore, Jada Smith (sotia lui Will Smith) si chiar Sarah Jessica Parker cumpara haine care au mai fost purtate.

Sa cumperi de la second hand nu este doar o chestiune de economie, pe care o faci platind un pret mai mic, ci si una de sustenabilitate. Industria textila este al doilea mare poluator al lumii si, cand unii dintre noi cumpara haine deja purtate in locul celor noi, facem un mic pas spre reducerea impactului nostru negativ asupra planetei.

Sa trecem de la vorbe la fapte si sa vedem ce trebuie sa stie un amator de haine second hand, fie ca le vinde ori le cumpara, online sau la un targ de profil.

Vanzarea si cumpararea hainelor second hand inseamna atentie la cateva aspecte, in conditiile in care pretul nu mai este un criteriu esential. Totusi, care este pretul corect pentru hainele second hand? Cand este el un indicator ca ai facut o afacere buna sau, dimpotriva, ca piesa nu merita cumparata? De unde stii ca pantofii aceia faini merita banii chiar daca sunt purtati de cateva ori??

Cand esti cumparator…

… cauti un lucru de calitate si in stare cat mai buna, la un pret acceptabil. Nu-ti doresti sa aduci acasa hainele vechi pe care altii le vand in incercarea de a recupera o parte din banii dati pe ele, in loc sa le arunce. Este, in primul rand, o chestiune de bun simt din partea vanzatorului sa nu ceara bani pentru haine care ar trebui, de fapt, aruncate. Ca si in cazul donatiilor (gasesti AICI Ghidul donatorului responsabil), nu trebuie sa incerci sa vinzi lucruri pe care tie ti-ar fi rusine sa le imbraci.

Unele obiecte pot indeplini aceste conditii, altele nu, in principal din ratiuni de igiena. Din acelasi motiv, multe centre sociale sau case de copii si batrani cu primesc donatii din partea populatiei si nu trebuie sa le blamezi pentru asta. Conform legii, orice obiect deja folosit trebuie curatat si dezinfectat profesional inainte de a fi dat spre utilizare beneficiarilor centrului. Pentru ca multe astfel de unitati nu au bani pentru dezinfectare, prefera sa refuze donatiile ca sa nu incalce legea ori sa aiba probleme sanitare.

Din acelasi motiv legat de igiena, vei vedea ca toate campaniile de donatii au ca partener un furnizor de detergenti sau pe cineva din industria curateniei. Tocmai pentru a putea indeplini cerinta legala de curatarea profunda ca hainelor, dar si pentru ca nu este sigur, din punct de vedere medical, sa iti pui pe piele o haina purtata de altcineva.

Ce sa NU cumperi

Principalul criteriu care te-ar opri din vanzare / cumparare ar fi ca obiectele nu sunt sigure din punct de vedere sanitar, existand riscul de a purta microbi ori bacterii periculoase. De aceea, sunt cateva obiecte pe care, daca vanzatorii lasa jena deoparte si le vand, iti recomand sa gandesti mai destept si sa nu le cumperi.

Ce nu se poate spala sau curata (cum ar fi hainele din materialele foarte pretentioase si care nu au fost curatate inainte de vanzare). Sigur ca nu stii cat de bine spalate sunt hainele puse in vanzare, dar pleaca de la premisa ca oricum trebuie curatate inca o data acasa la tine. Daca materialul este atat de pretentios incat nu poate fi spalat, renunta la achizitie, pentru ca nu stii pe ce piele a stat si ce poate sa aduca. Sanatatea este mai pretioasa.

Obiecte de utilizare intima (lejerie intima, costume de baie, epilatoare, vibratoare samd). Din aceeasi ratiune, respinge din start orice obiect care a fost in contact intim cu alte corpuri si cu secretiile lor. Sunt convinsa ca simtim la fel in aceasta privinta.

Obiecte cu pete ori defecte vizibile de fabricatie, daca nu le poti rezolva tu. Sunt in Romania fabrici de textile care produc pentru branduri mari din strainatate si care pastreaza pentru piata interna piesele care au mici imperfectiuni, unele se vad, altele nu. Daca sunt patate insa, nu vad ce s-ar mai putea face daca nu stii putina croitorie, iar pata nu poate fi ascunsa usor.

Orice nu iti vine perfect, nu te avantajeaza, nu ai cu ce sa porti ori sunt dubluri ale hainelor avute deja. Este mare tentatia de a cumpara cand pretul este mic si foarte mic. Asa ajungem sa avem cinci-sase geci din blugi sau sapte fuste negre ori chestii simpatice si colorate luate pe nimic, dar pe care nu le purtam. Chiar daca este ieftin, gandeste-te daca ai intr-adevar nevoie ori daca se integreaza in garderoba ta. Nu ai nevoie de balastul altora in sifonier, iti este suficient al tau.

Ce merita sa cumperi

Merita sa cumperi lucruri care sunt bine realizate, din materiale de calitate, care au durata de viata mare si care, daca sunt cumparate noi, sunt foarte scumpe. Intra in aceasta categorie urmatoarele:

Haine foarte elegante, de ocazie. Sunt ocazii in viata la care trebuie sa te imbraci foarte elegant, astfel ca faci o investitie intr-o rochie de designer ori foarte scumpa, pe care o lasi apoi sa astepte in sifonier pana te plictisesti. Daca nu vrei sa faci o investitie masiva, cauta una second hand, pentru ca poti gasi haine de ocazie foarte frumoase, aproape nepurtate, vandute de oameni ca tine, care nu au mai avut a doua sansa de a purta ceva extrem de elegant.

Genti si curele din piele, accesorii de calitate ori care fac parte din colectiile unor creatori de moda consacrati. Gentile sunt obiecte care se intretin destul de usor si care rezista bine in timp, asa ca problema curatarii nu este neaparat o problema. In plus, o geanta de firma, de exemplu, va costa mult mai putin daca a mai fost purtata, desi aspectul nu ar sugera neaparat ca nu ai cumparat-o noua. Intra aici si bijuteriile vintage si piesle vestimentare de designer, a caror valoare creste in timp datorita vechimii si faptului ca fac parte din serii scurte.

Incaltaminte din piele si cauciuc, mai ales pentru copii. Incaltaminea din piele tine multi ani, daca este bine intretinuta si purtata prin rotatie, adica mai multe perechi in aceeasi perioada de timp. Mai ales in cazul copiilor, incaltamintea “ramane in urma” masurii piciorului destul de repede, fiind costisitor sa-i cumperi mereu celui mic incaltamine noua si scumpa. Mai ales pentru perechile pe care le ia la joaca ori pe afara, poate fi o solutie achizita in regim second hand. Un sfat: pentru ca incaltamintea de regula nu se poate spala in mod obisnuit, curata interiorul cu o lotiune dezinfectanta ori cu servetele antibacteriene, pentru improspatare si inlaturarea microbilor. Sau cauta o curatatorie care face si asa ceva.

Haine groase, de iarna, mai ales pentru copii. Gandeste-te asa: un palton de calitate (cu lana in proportie mare) costa mult si poate fi purtat multi ani. In acest timp insa, posesorul se poate plictisi si il vinde, chiar daca paltonul este in stare buna sau foarte buna. Ei bine, un astfel de palton – de obicei in croiala clasica si, deci, atemporala – poate fi cumparat, daca nu vrei sa dai o avere pe unul nou. Ratiunea de a cumpara haine second hand pentru copii este aceeasi ca si la incaltaminte. O haina groasa costa mai mult si este purtata de copil rareori mai mult de un singur sezon.

Orice din blugi. Blugii sunt o tesatura care nu are moarte si care se comporta excelent. Ca orice obiect purtat la nesfarsit, posesorul se poate plictisi inainte de a li se sfarsi durata de viata. Acela este momentul in care merita sa ii cumperi.

Cand esti vanzator…

… trebuie sa gandesti asa cum ar gandi cumparatorul tau daca vrei sa scapi repede de ceea ce vinzi. Pretul, calitatea, starea obiectelor tale trebuie corelate pentru ca ambele parti sa faca cea mai avantajoasa afacere.

Ca vanzator, vei dori sa scoti bani din hainele la care renunti, dar cauta sa vezi si alt aspect al afacerii. Sa fim cinstiti: doresti sa iti eliberezi sifonierul si nu vrei sa o faci pe gratis, asa ca mai bine obtii un spatiu liber pentru un castig mai mic decat nimic.

Daca iti duci hainele sa le vinzi la targ, tine minte cateva lucruri, pe care le-am invatat la editiile de yard sale la care am fost in ultimii ani.

  • Cei care vin sa cumpere vin de obicei la astfel de evenimente si cam stiu cum merge piata. Afla si tu, dand intai o tura pe la celelalte standuri, sa vezi oferta si concurenta. In functie de asta, este posibil sa iti ajustezi preturile ori sa vii cu promotii ca sa atragi clienti.
  • Mergi la targ cu un obiectiv: sa scapi de haine ori sa castigi bani. Ambele sunt valabile, dar una trebuie sa fie obiectivul principal si iti influenteaza strategia. Daca vrei sa castigi, vei tine la pret, daca vrei sa vinzi cat mai mult, vei accepta mai usor negocierea (pentru ca vei vedea ca multi dintre clienti vor sa negocieze). Participarea implica plata unei taxe, pe care trebuie sa ti-o recuperezi.
  • Studiaza clientul si propune-i si alte articole care i se potrivesc ori propune combinatii de piese vestimentare. Asta implica totusi sinceritate, respectiv sa ii spui deschis clientului ca nu i se potriveste haina, nu ii sta bine, nu ii se intinde bine pe corp. Va aprecia mai mult si va cauta probabil altceva de cumparat la tine.
  • Adu cu tine un centimetru de croitorie, ca sa rezolvi situatiile in care haina nu se poate proba ori este ceruta pentru proba la o cabina muuult prea departe de standul tau. Masuratoarea clarifica mare parte din intrebarile de tipul “imi vine?” sau “cat este de lunga?”.
  • Sa ai la tine bani marunti, pentru ca primii clienti vor veni cu bancnote mari. Iti sunt de folos si mici atentii (suveniruri, bijuterii, bomboane), pe care sa le dai bonus clientilor care cumpara mai mult ori carora nu le cedezi din pret.

Am aplicat aceste recomandari la targuri si cred ca functioneaza. Prima oara am fost la targ acum 3-4 ani, iar ultima oara in octombrie. La ultima participare, am facut 500 de lei profit din haine cu preturi cuprinse intre 15 lei si 70 de lei, fiind bani care mi-au ramas dupa plata taxei de targ si a gustarilor din timpul zilei.

Daca ti se par mici preturile, alternativa este sa vinzi in alt loc, respectiv in grupurile de profil pe Facebook. Trebuie sa stii insa ca si acolo exista amanunte deloc de neglijat:

  • Toate grupurile au regulamente privind numarul de postari permise ori de obiecte scoase la vanzare, dar si privind calitatea fotografiilor, a produselor ori conditiile de livrare. In lipsa reglementarilor, ar fi greu de tinut ordinea intr-un astfel de grup, care si-ar pierde eficienta.
  • Trebuie sa iti faci timp sa raspunzi la comentariile celor care pun intrebari privind marimea, materialul, detaliile si altele. Daca ai postat, aloca-ti timp sa raspunzi rapid, daca nu vrei sa pierzi clientul.
  • Obisnuieste-te cu ideea ca vei pierde timp cu intalnirile, probatul (putini cumpara fara sa probeze), livrarea si ca nu toti aceia care vor sa vada obiectul il vor si cumpara. Uneori, este posibil chiar sa te duci degeaba la intalnire.
  • Asuma-ti si comentariile negative privind pretul sau calitatea produselor, chiar daca tu ai cele mai bune intentii. Online-ul implica o doza mare de curaj si chiar lipsa de eleganta – ca sa vorbim elegant – din partea unor oameni care se ascund in anonimat.

Daca nu ti se potriveste nicio varianta, iti ramen doar sa donezi hainele pe care nu le mai vrei (ti-am spus cum sa faci asta in Ghidul donatorului responsabil), caz in care nu primesti niciun ban. Dealtfel, daca nu reusesti sa le vinzi, donarea este urmatoarea etapa logica.

La ce sa te uiti?

Cateva sfaturi ti-ar putea fi de folos, fie ca esti vanzator ori cumparator. Hai sa vedem ce ar fi de urmarit, in ideea ca fix la aceleasi lucruri vor fi de interes si pentru unii, si pentru altii:

Obiectul trebuie sa fie curat, spalat de curand, pentru ca o haina murdara nu atrage pe nimeni. Chiar daca nu va fi calcata la linie, haina pe care o vinzi va mirosi a curat, ceea ce este mare lucru pentru un obiect second hand.

Studiaza haina in detaliu, in cautarea defectelor. Multi clienti accepta mici defecte ale unei haine, daca stiu despre ele de la inceput si nu influenteaza grav si negativ aspectul general. O imbinare descusuta, un tiv labartat vor face diferenta si imprima hainei un aer neingrijit pe care toti clientii il evita.

Cauta eticheta cu masura si compozitia materialului. Este mai simplu sa stii ce masura este o rochie decat sa o probezi pentru a afla daca iti vine. Proba poate avea loc oricum, dar diferenta intre S si L (aparent insesizabila la unele modele) inseamna daca scoti sau nu haina de pe umeras. In privinta compozitiei materialului, tine minte un lucru: hainele din materiale naturale se vand mai bine. Eu, de exemplu, nu cumpar o haina din poliester 100%, dar ma las convinsa de una din viscoza ori lyocel.

Achizitie la momentul oportun inseamna sa vinzi si cumperi la momentul potrivit pentru garderoba ta. Toamna vei vinde mai usor haine pentru iarna, iar primavara pe cele pentru vara. Daca esti client, ai putea avea parte de chilipiruri daca toamna cumperi haine de vara, daca dai peste cineva care vrea sa-si goleasca sifonierul.

Cumpara si vinde inteligent. Asta inseamna sa iei acasa doar ce iti vine, ti se potriveste si ai cu ce sa porti. De cealalata parte a baricadei, sa vinzi inteligent inseamna sa ajuti clientul sa gaseasca raspunsuri la intrebarile de mai sus. Adica sa-i sugerezi combinatii in care piesa vestimentara se integreaza, eventual sa ii propui combinatii cu ceea ce ai (asta ti-ar creste si profitul).

Care este povestea hainei? Nu este cazul sa inventezi povesti speciale pentru fiecare haina pe care o vinzi, dar sigur nimeni nu vrea sa cumpere haine pe care le urasti. Poate iti suna ciudat, dar desparte-te de haine cu bucurie si da-le mai departe cu drag, incarcate de energie pozitiva, iar vanzarile iti vor merge mai bine. Chiar daca tie nu iti plac si iti provoaca disconfort, hainele acelea pot aduce bucurie altcuiva si fa tot ce poti sa dai la pachet haina cu tot cu aceasta bucurie.

Despre pret

Pretul hainelor second hand nu este ultimul criteriu, dar este suficient de important ca sa ii motiveze si pe vanzatori, si pe cumparaturi, sa faca efortul de a se intalni. Ca sa il poti judeca in mod corect, ar trebui sa sti cat costa obiectele respective cand sunt noi. Daca haina are inca eticheta si este de buna calitate, o poti vinde aptoape cu acelasi pret daca nu a stat prea mult la tine in sifonier. Este insa de asteptat sa o dai mai rapid cand scazi putin din pretul de achizitie, chiar daca nu ai purtat-o.

Pretul scade pe masura ce obiectul este folosit, se invecheste ori se demodeaza. Din cate am constatat, poti vinde o haina in stare foarte buna cu jumatate din pretul initial. Daca este in stare buna, scade pretul pana la o treime din cat ai dat pe ea.

Aceste recomandari sunt orientative totusi, pentru ca sunt si exceptii, cum sunt hainele si gentile de designer, cele vintage ori bijuteriile, care isi cresc valoarea odata cu trecerea timpului. O explicatie ar fi aceea, ca ele nu sunt produse de serie si, odata cu trecerea anilor, sunt din ce in ce mai greu d gasit.

Unde vinzi si cumperi second hand

Poti vinde pe site-uri de profil si in grupuri de Facebook sau poti participa la targuri de tip yard sale. Tot aici mergi si daca vrei sa cumperi haine si accesorii second hand direct de la cei care le-au purtat.

Yard Sale are loc o data la cateva luni, organizat de Gabi Urda, consultant in comunicare si stilist personal. A fost, cred primul eveniment de acest fel organizat la noi, peste 50 de editii fiind derulate pana acum. Poti urmari informatiile despre urmatoarele editii AICI.

Love Yard Sale, pus pe picioare de bloggerul Laura Bucur, este un loc unde poti vinde haine, accesorii si incaltaminte si are loc periodic, iar organizatorii planuiesc acum si o editie destinata decoratiunilor si altor obiecte pentru casa. Poti urmari pagina lor de Facebook AICI.

Second Chance Yard Sale este un alt targ destinat vanzarii hainelor si accesoriilor, care are loc periodic. Afli mai multe despre programul evenimentelor de pe pagina lor de AICI.

Consignatia 7 este o retea de magazine vintage si second hand din Bucuresti care primeste, in doua dintre locatii (Hristo Botev 3 si Vasile Lascăr 26-28), haine si accesorii pe care sa le vinzi in regim consignatia. Se percepe o taxa de 10 lei pe luna pentru obiectele scoase la vanzare si, desi nu stiu cat de bine functioneaza sistemul, am amici care isi vand acolo o parte din haine. Poti afla mai multe despre Consignatia 7 AICI.

Grupuri de Facebook sunt o multime specializate in acest domeniu, al vanzarii hainelor si accesoriilor second hand, asa ca ma limitez la exemple care stiu ca functioneaza, pentru ca le-am testat.

Nu mai port este un grup cu o evolutie exploziva, crescand la peste 16.000 de oameni in timp record. Se vand haine de toate felurile, inclusiv piese de designer pe care greu le gasesti prin alte parti. Am cateva lucruri foarte faine cumparate de acolo…

Stuff for Sale & Donate – by Organizo a fost pornit de Romina Rosu, specialist in organizare si singurul consultant roman pe cale sa fie acreditat oficial in metoda KonMari. Este un grup de vanzari, dar se fac si donatii, pentru ca este de preferat sa dai cuiva gratis ce nu folosesti, in loc sa stea aiurea intr-un colt.

Exista si grupuri care nu au drept scop vanzarea second hand, dar in care se poate posta ocazional asa ceva, fiind orientate spre organizarea casei si simplificare.

Oriunde ai decide sa le vinzi, tine minte ca hainele pe care le instrainezi vorbesc despre tine, deci fa-le sa vorbeasca de bine despre tine!

Ti-a fost de folos acest articol? Trimite-l mai departe prietenilor si distribuie-l in social media, sa afle si altii despre ce pot face sa dea o noua viata hainelor pe care nu le mai poarta!

Tu ce crezi? Comenteaza!

You May Also Like