De cand desenul a devenit o obisnuinta pentru unii din familia noastra, am consumat nenumarate blocuri de desen si caiete. Ne-am abonat practic la raftul cu rame de la Hornbach ca sa putem expune prin casa ce ne-a placut mai mult dintre desene.
Cand nu ne-am priceput ce rama se potriveste, am apelat la specialisti, dar cel mai adesea ne descurcam singuri.
Sa alegi rama e o arta in sine, iar odata cumparate ramele mai ai o problema: ce passepartou se potriveste? Raspunsul perfect pentru noi: cel pe care ni-l facem singuri, pentru desenele pe care noi le-am facut. Iar mai departe va aratam si cum.
De unde incepem?
Passepartout-ul este acel material decorativ care face trecerea de la imaginea inramata la rama si care sa puna in evidenta imaginea, fiind la fel de important precum rama.
Cel mai adesea, se foloseste pentru pasepartout un carton special cu o grosime de circa 3 milimetri, dar poate fi facut si din material textil – matase, catifea ori damasc si nu e neaparat intr-o culoare solida. Cam ca aici:
La atelierele specializate, imaginea se pune pe un carton suport, iar passepartout-ul acopera marginile desenului, iar taietura prin carton este vizibila si da un aspect foarte bine finisat.
Recunosc ca nu am facut asa, ci am simplificat lucrurile si am folosit suportul drept passepartout. Asa mi se pare mai simplu sa schimbi imaginea din rama atunci cand te-ai plictisit de tablourile de pe pereti si nu vrei sa aduni un depozit de rame.
Cartonul acela gros are insa un rost: tine foaia imaginii dreapta si elimina aspectul sifonat. Scapi de aceasta problema daca folosesti un material de suport tare si ceva mai gros, care sa preseze imaginea suficient de bine intre geam si capacul ramei incat sa stea instinsa.
Iar daca va intrebati ce este cu tablourile de mai jos, pe care le-am montat de curand in rame in care s-a aflat mult timp altceva, sa stiti ca sunt tot productie proprie.
Aflati de aici cum sa realizati desene dintr-o singura linie, tehnica pe care am folosit-o in tabloul colorat din stanga.
Si cititi articolul acesta pentru a afla cum compuneti propriul insectar colorat (precum cel din imaginea din dreapta) fara a ucide vreun fluture.
Ce si cum sa folosesti drept passepartout tine de propria imaginatie. Din sute de idei cate gasesti pe Pinterest, sigur ai de unde sa alegi ori poti crea singur ceva care sa iti placa. Ori, sigur, poti sa nu folosesti deloc passepartout, ci doar rama, daca ti se pare ca desenul arata bine in rama si asa.
Un passepartout cu galben pictat si cu putin verde
Cum spuneam, se poate sa fie folosit drept passepartout chiar cartonul suport pentru imagine, asa cum am vazut la Muzeul Peles, in Camera mica de muzica a reginei Elisabeta (sau Carmen Sylva, daca vreti). Si mi-a placut atat de mult cum arata, incat am folosit si eu aceasta varianta, urmand modelul vazut in camera reginei si pictand ori desenand pentru a-l decora.
Aveam de ceva timp un desen cu maci pe care voiam sa il pun in dormitor. Rama – din lemn galbui, intr-o nuanta calda, ar fi mers un passepartout alb, mi-am zis. Da, insa ceva lipsea pentru a pune in valoare culorile…
Cu acuarelele si cateva pensule alaturi, am cautat o culoare sau doua care sa dea tabloului inramat ceea ce ii lipsea. M-am oprit la galben cu un strop de verde – ambele fiind culori care se regasesc in desen si care se integreaza perfect si in zona in care el urma sa fie amplasat.
Ii trebuie o coala de carton ori hartie mai groasa in culoarea dorita (alb, am ales eu), cel putin la fel de mare precum rama (ca suport pentru desenul pe care vrei sa il inramezi). Daca desenul si suportul impreuna nu au grosimea necesara ca sa se aseze bine capacul ramei, cauta si o foaie de carton mai gros (de tipul celor din care sunt facute cutiile), astfel incat desenul si suportul stea drepte in rama si sa nu alunece.
In afara instrumentelor pentru pictat (acuarele, pensule, borcan cu apa) si a suportului, pentru acest proiect mai ai nevoie de o rigla mai lunga, un creion bine ascutit si o carioca cu varf foarte subtire (0,3 – 0,5 mm) , intr-o culoare contrastanta. In cazul proiectului meu – verde.
Cum gasim locul desenului pe suport
Amplasarea desenului pe suport este una din cele mai migaloase chestii. Daca ai un desen facut pe o foaie dreptunghiulara care pastreaza proportiile foii de suport, pasii urmatori te ajuta sa scapi usor de aceasta etapa: traseaza usor cele doua diagonale pe hartia suport si suprapune desenul in asa fel incat colturile lui sa vina pe cele 4 diagonale.
Functioneaza perfect daca cele doua foi – desenul si suportul – au aceleasi proportii, caci ambele au acelasi centru si aceleasi diagonale. Este matematica pura, mai exact geometrie. (Hm, uite ca mi-a folosit la ceva chestia asta invatata in scoala!) Astfel rezulta o distanta egala ramasa de jur imprejurul desenului. Aveti grija sa stergeti liniile trase cu creionul si care ies in afara desenului.
In imaginea de mai sus, am pus desenul in centru folosind diagonalele desi cele doua foi nu au tocmai aceleasi proportii. Este drept ca cele patru colturi nu s-au suprapus perfect pe diagonale, ci cu o eroare de cativa milimetri la fiecare. Am pastrat insa aceeasi eroare peste tot, astfel ca am putut centra desenul pe suport.
Daca insa cele doua foi au proportii diferite, faceti calculele altfel. Revenim la o imagine anterioara ca sa facem uz putin de matematica:
Calculele pentru a afla cat ramane pe lateral sunt simple:
- sus si jos: (inaltimea suportului – inaltimea desenului) : 2
- dreapta si stanga: (latimea suportului – latimea desenului) : 2
Altfel spus, intre cele doua – desen si suport – exista o diferenta care se imparte in mod egal pe margini. Masurati pe fiecare laterala a desenului sa fie aceeasi distanta si faceti cate un semn unde ar trebui sa vina colturile desenului, apoi le uniti ca sa vedeti unde trebuie plasat acesta. Folositi un echer pentru ca sa trasati aceste linii perfect paralel cu marginea, iar desenul sa fie fix in centru si drept.
Odata trecuta etapa asta, faceti inca un chenar in afara desenului, la 3-4 centimetri distanta (cat de gros vreti sa fie banda pictata), pe care o veti colora mai tarziu.
Cum pictam passepartout-ul
Cum spuneam, am ales galben, mai exact un galben ocru, apropiat de culoarea peretilor din dormitor pentru colorarea passepartout-ului. Galbenul si verdele se regasesc in desen, astfel ca exista o continuitate intre opera – sa-i zicem! – expusa si materialul pe care ea este asezata.
Pensula trebuie sa fie uda cand intindeti culoarea, altfel acuarela nu se va intinde uniform, ci vor ramane urme mai inchise la culoare in locul primului contact cu hartia.
Nu-i nicio problema daca depasiti spre interior conturul atunci cand colorati, ba chiar ar fi bine sa se intample asta: se acopera conturul pe care trebuie sa vina desenul, iar o eventuala eroare de un milimetru-doi in asezare va fi mai greu de perceput.
Nu ma pot satura de acest galben pastelat…
Dunga de tus verde
Aveam nevoie de un accent, iar acesta am ales sa fie verde. Am lasat acuarela sa se usuce bine, apoi a trasat prima linie pe conturul exterior al spatiului galben. O alta dunga am tras la 1-2 milimetri spre exterior, pentru ca accentul sa fie mai vizibil.
Sunt multumita de combinatia de culori. Si va spun ca in realitate am obtinut exact aceleasi culori precum ce vedeti aici, in imagini.
Ultimul pas este lipirea. Va aduceti aminte ca ati trasat un contur cu creionul, la inceput? Exact acolo fixati desenul si il lipiti de suport.
Eu folosesc de obicei un baton cu lipici de tipul celor pe care le utilizeaza si copiii la scoala. Face priza cat trebuie la momentul initial, iar mai tarziu poti dezlipi destul de usor suprafetele, daca vrei sa schimbi ceva.
Iar acesta este tabloul meu cu passepartout galben pictat si cu accent verde. Si se potriveste la fix in dormitorul meu alb antic.