Sondaj: cum au bricolat romanii, in pandemie

Pentru multi dintre noi, proiectele DIY au facut mai usoara supravietuirea in ultimele luni, cand restrictiile pe fondul pandemiei ne-au restrans libertatea de miscare si de socializare. Pentru ca lucrurile sa fie clare si in cifre, am lansat un sondaj online, la inceputul lui septembrie, al carui rezultat il fac public acum.

Care este concluzia? 60% dintre romanii care nu bricolau deloc au inceput să se implice in proiecte DIY, pe fondul pandemiei, iar un sfert dintre acestia spun ca si-au descoperit aceasta pasiune in ultimele sase luni. Ce cumpara si cat cheltuiesc poti citi mai jos.

Anterior pandemiei, 10% dintre respondenti nu bricolau deloc, putin peste jumatate (53%) faceau asta ocazional, iar 36% se implicau in proiecte cel putin o data pe luna. Dupa sase luni de la declansarea pandemiei de coronavirus, ponderea celor care nu se implica deloc in proiecte de bricolaj a scazut la doar 4%, iar a celor care bricoleaza cel putin o data pe luna a urcat de la 36% la 53%.

Din totalul participantilor la sondaj, 16% spun ca si-au descoperit in totalitate ori aproape in totalitate pasiunea in ultimele sase luni, pe fondul pandemiei de coronavirus. Daca luam in calcul doar respondentii care au spus ca nu au bricolat deloc inainte de pandemie, rezultatele sondajului arata ca un sfert dintre ei si-au descoperit integral ori in foarte mare masura pasiunea pentru mesterit in ultimele sase luni, respectiv dupa introducerea restrictiilor care i-au determinat pe romani sa stea mai mult acasa.

Pe ansamblu, principalele motive pentru care respondentii se implica in proiecte de bricolaj sunt ca sa-si exprime creativitatea (75%), ca sa scape de stres (73%), dar si pentru ca este mai ieftin sa faca singuri, mai ales in aceasta perioada de criza (57%), pot petrece astfel timp cu familia (53%), se pricep sa faca singuri (49%) ori nu gasesc produsul ori meseriasul de care au nevoie (49%).

Ce fel de proiecte de bricolaj?

Proiectele de bricolaj in care respondentii se implica des si foarte de sunt gatit si facut conserve (79%), micile reparatii in casa (69%), reamenajare interioara (65%), gradinarit (57%) ori mici proiecte de reciclare (49%) sau reconditionare / vopsire mobilier (43%) si zugravit (41%).

Pentru viitor, participantii la sondaj isi doresc mai putin reparatii prin casa (52%) si gatit (59%) si mai mult proiecte de reamenajare interioara (75%), reconditionare si vopsire mobilier (66%), dar si gradinarit (53%), reciclare (49%) si zugravit (47%). Pusi sa indice ultimul proiect in care s-au implicat, marea majoritate a respondentilor au mentionat zugravirea integrala ori partiala a casei, dar si vopsirea sau reconditionarea unor piese de mobilier.

Printre cei care au raspuns intrebarii legate de proiectul de bricolaj, sunt si respondenti care arata ca nu au inca un proiect major de bricolaj, dar ca se pregatesc pentru vopsit mobila ori planifica lucrari de reamenajare interioara.

Cat priveste sursele de infomare cu privire la proiecte DIY si la materialele necesare, 59% dintre respondentii au indicat ca se informeaza foarte mult de pe site-urile si blogurile de specialitate, urmate de social media – Facebook (47%), YouTube (42%), Pinterest (36%), Instagram (6%). La mare distanta, se informeaza foarte mult de pe site-urile producatorilor doar 13% dintre subiecti, din carti si reviste 8%, de la workshopuri de profil 4%, iar direct din magazin doar 1%.

Cat si cum cumpara amatorii de bricolaj

Nu sunt modificari de substanta la nivel de cheltuieli pe materiale de bricolaj, comparativ cu sondajul anterior, derulat in februarie anul trecut. Din totalul respondentilor, 37% cheltueisc intre 50 si 100 de lei lunar pe materiale de bricolaj, 21% cheltuiesc intre 100 si 200 de lei, iar 19% sub 50 de lei. Totodata, 7% dintre subiecti spun ca dau lunar peste 300 de lei pe materiale, in timp ce 3% spun ca nu cheltuiesc nimic.

In achizitia materialelor, foarte important este mai ales ca ele sa fie insotite de instructiuni clare si complete (69%), iar apoi calitatea (66%), faptul ca sunt usor de utilizat de catre neprofesionisti (63%), daca cel care cumpara a vazut exemple de utilizare (53%) si daca materialele sunt usor de gasit (40%). Abia apoi, printre factorii foarte importanti in cumparare, se afla pretul materialului (34%), urmat de experienta personala legata de produs, posibilitatea de a cumpara online (32%) si recomandarile legate de produs. Brandul produsului este foarte important pentru numai 6% dintre cei care au raspuns intrebarilor acestui sondaj.

Tot legat de achizitia de materiale, participantii la sondaj considera ca furnizorii de materiale de pe piata de bricolaj ar trebui sa dea posiblitatea clientilor de a achizitiona in cantitati mai mici (18%), sa aiba disponibile mostre pentru testarea acasa (14%) si sa ofere mai multe servicii conexe (debitare, taiere samd), dar si sa practice tarife mai mici la livrarea materialelor la domiciliul clientului. Totodata, respondentii isi doresc ca toate produsele sa poata fi achizitionate online de la furnizori (10%), dar si sa fie organizate demonstratii si testari de produse, in cadrul carora clientii sa poata obtine lamuriri cu privire la utilizarea produselor.

%0

Bricolajul pentru cei aflati in carantina sau izolare

Din totalul participantilor la sondaj, 28% au raspuns ca s-au aflat in izolare sau in carantina, dupa izbucnirea pandemiei. Daca inainte de pandemie, 60% dintre acestia se implicau foarte rar sau deloc in proiecte de bricolaj, acum, dupa ce au petrecut o perioada in izolare ori in carantina, ponderea lor a scazut la 40%. Mai exact, doar 4,6% dintre respondentii care s-au aflat in izolare sau carantina spun ca nu au mesterit inca nimic, dar ca urmeaza sa o faca. Cei care au facut ceva s-au implicat in gatit sau in proiecte care au vizat zugravitul casei, reamenajarea interioara si mici reparatii.

Despre colectarea datelor si metodologie

Datele au fost colectate in perioada 1 – 8 septembrie 2020, esantionul fiind de 150 de persoane. Dintre cei care au raspuns, 94% au fost femei si restul barbati. O pondere de 80% dintre respondeti locuiesc in mediul urban, 8% in suburban si 12% in mediul rural. Dintre respondenti, 82% au studii superioare sau postuniversitare, 17% absolvind doar liceul, iar 1% numai gimnaziul.  

Datele au fost culese printr-un chestionar cu intrebari 14 inchise + o intrebare deschisa aplicat online, adresat persoanelor cu domiciliul in Romania, populatia tinta fiind de 4 milioane de utilizatori de Facebook. Marja de eroare a sondajului este de 5.88%, iar intervalul de incredere este de 95%.  

Tu ce crezi? Comenteaza!

You May Also Like