Despre roman se spune ca s-a nascut poet. Cine a spus asta a vrut probabil sa arate ca romanii sunt creativi, nu doar in arta. Tot creativitate este si cand gasesti solutii originale la probleme de zi cu zi.
Cartonul pus in radiatorul Daciei ca sa nu inghete sau resourile improvizate pentru a suplini incalzirea prin calorifere sunt solutii pe care romanii le-au descoperit si aplicat pe cont propriu. Le putem numi generic bricolaj, la care oamenii apelau mai ales de nevoie.
Din anii comunismului si pana in zilele noastre, bricolajul nu a murit, ci s-a transformat. Romanii nu mai bricoleaza neaparat de nevoie, ci ca sa isi exprime creativitatea ori sa scape de stress si prefera mai ales proiectele de reamenajare interioara si gradinarit.
Astea sunt concluziile din sondajele recente lansate de gabiralea.ro si pe care urmaresc sa le actualizez acum, reeditand sondajul. Ma poti ajuta si tu raspunzand intrebarilor de AICI.
Ce si de ce bricoleaza romanii
Peste 40% dintre cei chestionati se implica in proiecte de bricolaj cel putin o data pe saptamana, dintre care unii chiar zilnic. Motivatia principala pentru care oamenii fac asta nu tine de un produs ori serviciu cat de raspunsul la alt tip de nevoi, cum ar fi dezvoltarea personala, echilibrul emotional ori socializarea.
Participantii la studiu bricoleaza pentru ca astfel isi exprima creativitatea (84%), scapa de stres (78%), dar si pentru ca bricolajul este un prilej de a petrece in mod placut timpul alaturi de familie (68%). Oamenii mesteresc si pentru se pricep sa faca singuri lucrurile de care au nevoie (55%), este mai ieftin decat sa apeleze la un specialist (45%) sau nu gasesc in comert exact ceea ce le trebuie (40%).
Proiectele in care respondentii se implica des ori foarte des sunt cele de reamenajare interioara (70%) , gradinarit (65%), mici reparatii in casa (62%) si reciclare (60%). Urmeaza mestesugurile sau artizanat (48,8%), croitorie (39,4), lucru de mana precum tricotat, brodat sau crosetat (38,9%), reconditionarea mobilierului (38,6%), artistice (33,1%) ori zugravit sau pictat pereti (30,3%).
Reamenajarea interioara este prima (cu 69%) si in topul proiectelor pe care respondentii vor mult si foarte mult sa le dezvolte pe viitor. Preferinta se explica prin faptul ca reamenajarea este cel mai usor de realizat si fara investitii sau atunci cand nu poti cheltui bani pe materiale, iar rezultatele sunt vizibile rapid si sunt de impact.
Urmeaza proiectele de reconditionare a mobilierului (63%), gradinarit (60%) si reciclare (53%), dar si mestesuguri si artizanat (49%), mici reparatii in casa (45%), lucru de mana (44%) sau croitorie (42%). Cel mai putin atractive proiecte sunt cele de electronica (3%) si mecanica (3%). Aceasta se explica, cel mai probabil, prin numarul mic de barbati care au raspuns sondajului – doar 6% – desi acesta s-a adresat in egala masura si a fost targetat pentru ambele sexe.
Ce ii impiedica pe respondenti sa bricoleze mai des? Lipsa de timp este principalul factor (25%), urmat in mod egal de lipsa spatiului, a materialelor necesare si, respectiv, a cunostintelor despre materiale si tehnici.
Intrebati care este prima sursa de informare cu privire la proiectele si materialele pentru bricolaj, 49% dintre respondentii au indicat site-urile si blogurile de specialitate, urmate de sociale media – Pinterest (42%), YouTube (41%) si Facebook (34%). La mare distanta in clasament se afla site-urile producatorilor (doar 19%) cartile si revistele (10%) sau direct din magazin (5%).
Faptul ca mediul online si social media sunt pe primele locuri in randul surselor de informare in privinta bricolajului nu este o surpriza, desi domeniul este mult mai putin dezvoltat la noi in comparatie cu alte tari.
Daca in Statele Unite sunt mii de bloguri de bricolaj, la noi le poti numara cu greu pe cele care scriu in mod constant pe acest subiect. Ele sunt adesea bloguri foarte nisate (instalatii, prelucrarea lemnului samd), intretinute de specialisti din domeniu ori de bloggeri pentru care blogul este o sursa de venit prin vanzarea in sistem de afiliat.
In schimb, lucrurile infloresc in social media: pe Facebook sunt grupuri de idei creative si amenajare care ajung la 200.000 – 300.000 de membri romani si unde oamenii vin cu idei, expun proiecte, pun intrebari si cer sfaturi unii altora. O postare bine plasata pe un astfel de grup poate aduna rapid cateva sute de like-uri, comentarii si redistribuiri.
In acelasi timp, cea mai mare platforma DIY din lume – Hometalk – a ajuns, in opt ani de la infiintare, la 12 milioane de membri inregistrati (printre care ma numar si eu) si la 23 de milioane de vizitatori unici pe luna. Are peste 100.000 de tutoriale, care insumeaza peste un miliard de afisari, iar pagina lor de Facebook are peste 8,7 milioane de fani.
Oportunitati de dezvoltare exista si la noi, ceea ce lipseste este o oferta pe masura potentialului acestei piete si implicare pentru a face acest potential sa explodeze, asa cum se intampla in alte tari.
Ce si cum cumpara pasionatii de bricolaj
Cei mai multi dintre participantii la sondaj cheltuiesc lunar o suma cuprinsa intre 50 si 100 de lei pe materiale pentru proiecte de bricolaj. Alti 28% cheltuiesc pana in 50 de lei lunar, in timp ce 19% dintre respondenti aloca lunar intre 100 si 200 de lei pentru materiale. In jur de 7% dintre subiecti spun ca lunar cheltuiesc intre 200 si 300 de lei pentru a cumpara cele necesare bricolajului.
In privinta criteriilor foarte importante de achizitie, 66,1% dintre subiecti indica mai ales calitatea, urmata de existenta unor instructiuni detaliate de utilizare (46,5%). Pretul este pe locul trei in topul criteriilor foarte importante (44,1%), urmat de faptul ca materialele se gasesc usor (38,8%) si ca respondentii au vazut exemple de utilizare (39,4). Brandul conteaza foarte mult in achizitie pentru numai 8,7% dintre subiecti, fiind practic ultimul in topul criteriilor foarte importante.
Ce vor amatorii de bricolaj de la jucatorii din domeniu? ”Demonstrat ca poate oricine altcineva decat profesionistii”, ca sa citez unul din raspunsurile primite. Rezultatul sondajului confirma dorinta respondetilor ca producatorii si retailerii sa se orienteze mai mult si spre micii clienti, nu doar catre aceia care doresc sa dezvolte proiecte de amploare.
Raspunsurile indica, in primul rand, dorinta de a achizitiona materiale in cantitati mai mici (21,6%), apoi existenta mostrelor pentru a testa produsul acasa (18%). Respondentii isi mai doresc de la furnizori mai multe servicii conexe (14,7%), o gama de produse mai variata (13,2%) si demonstratii si testari de produse cu public (12,7%). Alte asteptari se leaga de posibilitatea de a inchiria unelte in schimbul unui tarif accesibil (10,7%) si existenta unor spatii pentru derularea unor proiecte de catre clienti (8,3%).
In momentul de fata, exista doar doi producatori care vand, in Romania, vopsea la cantitati mai mici si niciunul nu este roman.
Doar unul dinte ei – Annie Sloan – este cunoscut mai bine de catre amatorii de bricolaj, dupa ce a revolutionat industria vopselelor la nivel mondial prin doua elemente de diferentiere: vopsea in cantitati mici si care adera pe orice suprafata.
Din punctul meu de vedere, aici exista o oportunitate pe care producatorii romani de vopsea o rateaza, in momentul de fata. Vanzarea vopselei si in cantitati mai mici decat cele standard este de mare ajutor amatorilor de bricolaj. Este o solutie cand vrei sa derulezi proiecte mici sau in care ai nevoie de mai multe culori, dar si atunci cand vrei sa testezi o culoare inainte de a zugravi, sa vezi daca se potriveste in conditiile de lumina si mediu din locuinta ta.
Asta spuneam si in luna ianuarie, intr-o emisiune la ZFLive din care poti vedea un fragment mai jos.
Despre esantion si metodologia de cercetare
Datele au fost colectate in perioada 22 ianuarie – 13 februarie 2019, esantionul fiind de 254 de persoane. Dintre cei care au raspuns, 94% au fost femei si restul barbati. O pondere de 74,4% dintre respondeti locuiesc in mediul urban, 9,4% in suburban si 16,1% in mediul rural. Dintre respondenti, 66,2% au studii superioare sau postuniversitare, 32,7% absolvind doar liceul, iar 1,2% numai scoala primara sau gimnaziul.
Datele au fost culese printr-un chestionar cu intrebari inchise aplicat online, adresat persoanelor cu domiciliul in Romania si care au printre interese proiectele de tip do-it-yourself, populatia tinta fiind de 4,2 milioane de utilizatori de Facebook si Instagram. Marja de eroare a sondajului este de 6%, iar intervalul de incredere este de 95%.
Iti multumesc ca m-ai ajutat cu raspunsul tau, in crearea acestui sondaj. Chiar daca nu ai participat, iti multumesc ca ai citit acest articol si, daca ti se pare interesant, te invit sa il distribui in social media!
P.S.: Acest sondaj a fost difuzat de: