Radeti, ca acum rad si eu! Ce n-as fi dat atunci sa stiu ce ma asteapta… Stiti vorba aceea ca scopul este calatoria, nu destinatia? Cine a spus asta nu a pierdut probabil vreun avion. Si nici nu a stat blocat ore in sir la rand, la vama, intr-o tara in care jumatate dintre romani ar vrea probabil sa emigreze.
Poti face mereu ceva sa previi asta. Sa citesti articolul de mai jos, de exemplu ar fi primul pas. Am luat o pauza de la obisnuitele mele proiecte de bicolaj ca sa iti spun, din experienta, de ce sa te feresti cand pleci in strainatate.
Zbor spre alte tari din vremea in care aveai nevoie de viza si ca sa ajungi la Budapesta. De fiecare data este altceva, iar calatoriile peste ocean, in Statele Unite – mi-au aratat ca am dreptate. De ce? Principalul motiv – masurile de securitate tot mai drastice introduse pe mai toate aeroporturile lumii, mai ales dupa atentatele din 11 septembrie 2001. Restrictiile nu sunt mereu cunoscute de calatori si pot varia in raport de tara sau aeroport.
La prima calatorie in Statele Unite, am plecat din Bucuresti la Londra, a urmat un zbor de opt ore spre Chicago, de unde urma al treilea avion, spre Cleveland. Nu l-am prins. Si n-a fost doar atat. Pana sa ma intorc acasa, am schimbat zborurile programate, am facut si refacut bagajul in aeroport la Londra si aproape l-am pierdut la New York.
A urmat o alta calatorie, cu alte peripetii. Inca un avion pierdut, la Detroit, o aterizare in alta parte decat mi-am dorit, un bagaj distrus la transbordare si alte planuri date peste cap.
Poti face ceva? In mare masura, lucrurile sunt previzibile, asa ca poti macar sa reduci stresul provocat de zborul in sine ori de trecerea prin verificarile de la aeroport.
1. Ia-ti haine usoare si incaltaminte usor de descaltat
Inainte de a te imbarca in avion, treci prin filtru de securitate, unde dai jos jacheta, sapca, ochelarii de soare, esarfa, cureaua, pantofii si bijuteriile metalice. Sa le dai jos pe toate si sa le pui la loc cere din timpul in care trebuie te grabesti spre terminal.
Daca hainele sunt largi ori ai prea multe buzunare, este foarte probabil sa te supuna controlului corporal (cine stie ce ascunzi sub fusta).
Stiu ca da bine sa fii cool, dar nu-ti lua curea, bratari, esarfa, vesta si jacheta peste. Crezi ca e mai usor bagajul daca le imbraci pe toate, dar ce castigi din greutatea bagajului pierzi din timp, pentru verificari. Daca in picioare ai bascheti cu sireturi de un kilometru, cred ca iti dai seama ce te asteapta, da?
Mi s-a intamplat, la Londra, sa ma verifice corporal pentru ca bluza pe care o aveam era cam larga. In SUA, mi s-a cerut sa dau jos inclusiv inelele inainte de scanarea corporala. Scannerul pare a fi mai degraba o cabina de dus, in care intri descult si stai cu mainile ridicate pana ti se spune ca poti iesi. Iar cand ai terminat, nu-i loc sa iti aranjezi prea mult hainele si nici sa legi sireturile: te grabesti spre avion, iar alti oameni ies in urma ta din filtru si au nevoie de spatiu.
In al doilea rand, ai nevoie de incaltaminte comoda si pentru ca ai bagaje, iar drumul de la masina la avion nu-i nici drept, nici ca-n palma. Ai de parcurs scari si trotuare rulante, de trecut prin porti de imbarcare si de carat un bagaj. Nu-i greu sa calci stramb la propriu, in conditiile astea.
2. Evita sa ai bagajul de mana prea mare ori „indisciplinat”
Respecta numarul si dimensiunile bagajului de mana impuse de companiile aeriene ca sa poti urca in avion cu el. In cele mai multe locuri, in zonele de check in, ai cum masura bagajul ca sa vezi daca se incadreaza in dimensiunile admise. In ce priveste greutatea, pleaca de acasa cu un bagaj de maximum 2/3 din greutatea admisa, ca sa ai loc pentru cadouri fara sa platesti in plus.
De obicei, ti se permite sa urci in avion cu un troller de dimensiuni reduse si cu o geanta pentru laptop, suficient de mica incat sa incapa sub scaunul din fata. In aceste doua bagaje de mana va trebui sa pui orice cumperi din duty free, pentru ca nu poti urca in avion cu sacosa, pe langa geanta personala si laptopul.
S-ar putea totusi sa urci cu aparatul de fotografiat. Mie mi s-a permis de mai multe ori sa urc in avion purtandu-l la gat si intr-un singur aeroport am fost nevoita sa il pun in rucsac. Aveam loc rezervat pentru el totusi, pentru orice eventualitate.
In al doilea rand, ai grija la obiectele interzise si la lichide ori medicamente, pe care le poti lua in recipiente de maximum 100 de mililitri, dar si asa trebuie sa le arati pentru a fi trecute prin filtru. Si bagajul de mana iti poate fi oprit pentru control „corporal”. Mi s-a intamplat de trei ori, fie din cauza rujurilor lichide, fie pentru ca am uitat in rucsac o sticla mica cu apa. Nimic n-a mai incaput in rucsac cum era la inceput, plus ca am pierdut timp pretios.
Mai tine minte ca, in Statele Unite de exemplu, nu poti intra cu fructe si legume aduse de acasa, din ratiuni care tin de siguranta alimentara. Mananca-le ori arunca-le, pentru ca ofiterii vamali americani nu au simtul umorului cand esti la limita legii.
Ah, si inca ceva! Nu cere nimanui sa iti supravegheze bagajul, nici macar pentru 5 minute! Oricat de bine intentionat ti se va parea, nu stii in ce situatii hilare poti ajunge, tot din ratiuni se securitate.
La Chicago, mi-am petrecut una din cele cinci ore de asteptare asistand la harmalaia declansata dupa ce un domn bine imbracat a rugat un alt pasager sa arunce un ochi la bagajul sau de mana pret de cinci minute. Cand s-a intors, a gasit in loc ofiterii TSA (politia transporturilor aeriene), din cauza alarmei declansate dupa ca un ingrijitor a vazut un bagaj ramas singur, la poarta de imbarcare.
3. Bagajul de cala trebuie sa fie vizibil, rezistent si comod
Este bagajul pe care il predai inainte de imbarcare si pe care il ridici de pe banda rulanta, la ceva timp dupa aterizare.
Il ridici dupa ce il vezi pe banda care aduce bagajele pasagerilor din 3-4 avioane in interval de jumatate de ora. Il vezi? Nu, nu e acela negru, este celalalt negru… Ah, nu, altfel de negru, mai inchis…
Ai patit-o si tu? Solutia e simpla: o husa pentru trollerul tau negru, intr-o culoare tipatoare, cum ar fi galben ori husa mea albastra, cu un abtibild cu Superman. Sau „chiloti pentru troller”, cum bine a spus cineva. M-am prins ca am facut bine: la New York, bagajul mi-a cazut de pe banda si culoarea tipatoare m-a ajutat sa-l descopar usor. Intre timp, atat husa, cat si trollerul s-au dus (si despre asta am o poveste), dar ce am cumparat in loc este la fel de colorat.
Nu iti face iluzii ca infoliezi bagajul si gata (te costa 30 de lei pe aeroportul Otopeni), caci va fi protejat, dar cautarea lui va fi o distractie, intr-un aeroport aglomerat. Cumpara o valiza colorata. Samsonite ofera niste variante in culori pe care nu ai cum sa le ratezi, dar gasesti si altele, la un pret acceptabil.
4. Ia-ti biletul cu escala in asa fel incat sa ai timp intre zboruri
Controalele de securitate de pe aeroporturi, la zborurile in strainatate, nu te omoara, dar te chinuie rau, asa cum am mai spus. Daca trebuie sa schimbi avioanele pentru a zbura spre o a treia tara, ia in calcul timpul pierdut cu tot ce am povestit mai sus. De aceea, cauta sa ai macar o ora si jumatate intre zboruri, poate chiar doua atunci cand escala este la intrarea in Statele Unite.
Cand iti ia 20 de minute sa ajungi de la un terminal la altul ori trebuie sa iti recuperezi bagajul de cala, timingul devine o problema. Nu astepta sa o descoperi atunci, asa ca atentie mare la pauza dintre avioane, cand iti faci rezervarile. Poti schimba avionul la aeroport, inainte de plecare, dar asta costa in plus, asa ca mai bine iti faci destept rezervarile.
La intrarea in SUA, spre exemplu, treci intai pe la biroul Imigrari, unde iti sunt verificate actele si amprentele si iti este scanata figura. Crezi ca scapi repede, vazand doar cativa metri pana la birourile ofiterilor, dar coada este ”pliata” de mai multe ori, ca un lant uman mult prea lung intre doua puncte atat de apropiate.
Later edit: Mai multe aeroporturi din Statele Unite au introdus auto-verificarea documentelor de intrare in tara, cu ajutorul aparatelor. Ajungi in fata unui automat care iti scaneaza figura si pasaportul si, pe baza lor si a datelor despre zborul care te-a adus, primesti un tichet verificat apoi de ofiterul de la Imigrari. Procesul poate parea complicat, dar in practica este invers: timpul de asteptare s-a redus si treci mai usor prin controlul de frontiera.
Lasa-ti timp sa treci prin toate fara stress. Pana la urma, nu toate aeroporturile sunt plicticoase, iar in cele mai multe gasesti zone cu wi-fi gratuit si in care poti bea o cafea buna ori manca un desert delicios, intr-un cadru care sa iti faca placere.
5. Fii atent la diferenta de fus orar si la ora locala
Un drum simplu de facut in cateva ore se transforma intr-o calatorie de o zi daca ai o escala si nu esti atent la diferenta de fus orar. O ora in minus la sosire pentru ca statul e pe un alt fus orar si vezi avionul cum pleaca in timp ce tu abia te pregatesti de imbarcare. Am patit-o si eu. Noroc ca ai ce face atatea ore pe aeroportul din Detroit. Intre terminale, prin tunelul pshidelic, poti pierde minute bune fara sa iti dai seama cum a trecut timpul.
Ce se intampla mai departe? Cauti un alt zbor si, in cel mai rau caz, ti se poate intampla unul din urmatoarele lucruri:
- unele companii aeriene iti cer bani in plus pentru alt bilet
- nu gasesti zbor sau loc in avion in aceeasi zi
- gasesti in aceeasi zi, dar spre alt aeroport din oras
- bagajele tale ajung inaintea ta ori la alt aeroport decat tine si va trebui sa le recuperezi.
Sau poate sa mearga totul bine, sa gasesti un avion la scurt timp dupa. Dar vrei sa risti?
6. Fa-ti asigurare pentru bagaje
Am vazut acum catva timp un videoclip cu modul in care sunt transbordate bagajele calatorilor: un Dorel le arunca de colo colo asa cum nici sacii cu cartofi nu sunt aruncati. Asta se intampla probabil atunci cand iti primesti inapoi bagajul de cala cu manerul rupt si rotile sparte.
Ce faci daca ti se deterioreaza bagajul in timpul calatoriei? Sigur cumperi altul tinand cont de recomandarile de mai sus si negociezi la sange cu vanzatorul indian sa ti-l lase de la 120 de dolari la doar 60. (Da, au si pe roz daca ai rabdare sa cauti.)
7. Adu-ti aminte ca taxele locale nu apar pe eticheta de pret
Daca tot stai in aeroport, vei fi tentat sa faci cumparaturi. Dincolo de faptul ca sunt preturile mai mari in aeroport, adu-ti aminte ca sunt state (mai ales in SUA) in care exista o taxa locala (un fel de TVA), iar aceasta nu apare pe eticheta cu pretul. Pe scurt, vei plati mai mult si este posibil sa nu iti dai seama decat prea tarziu.
8. Asigura-te ca poti returna biletul de avion daca nu mai pleci
Daca tot am vorbit de asigurari, pe langa cea medicala si pentru bagaje, e bine sa iti mai iei o masura de precautie. Se poate intampla sa nu mai pleci, mai ales daca ai cumparat biletul cu mult timp inainte, asa ca asigura-te ca nu pierzi banii.
Unele companii aeriene (cele low cost, de exemplu) nu ofera aceasta optiune, pentru care trebuie sa platesti in plus. In cazul unui zbor lung, spre Statele Unite ori Australia, unde biletele costa cel putin o mie de dolari, este de preferat totusi sa iti iei o marja de siguranta si sa platesti un pic in plus, ca sa iti recuperezi macar o parte din bani daca renunti la calatorie.
9. Verifica pretul transportului spre oras inainte sa ajungi pe aeroport
Un exemplu din New York: 8 dolari metroul de la aeroportul JFK pana in Mahattan si o ora de mers, fata de 35 de dolari microbuzul aeroportului sau 150 de dolari taxiul. Nu am trecut durata calatoriei cu transportul de suprafata pentru ca e greu de estimat (traficul in New York este ca in Bucuresti, vineri seara).
Sigur ca exista dezavantajul ca trebuie sa iti duci singur bagajele atunci cand mergi cu metroul. Decizi singur cat merita sa platesti pentru confortul tau, in bani si timp.
10. Cere informatii doar de la cei in drept sa le ofere
Nu stii de unde sa iei metroul? Ai nevoie de ajutor sa gasesti ruta exacta? Ai uitat acasa harta ori nu iti merge internetul de langa terminal? Vrei sa ajungi la cel mai apropiat obiectiv turistic? Intreaba un om in uniforma ori, mai bine, cauta unul din birourile de informatii de pe aeroport.
In tari mai civilizate decat a noastra, poti fi surprins sa vezi cat de multi oameni saritori gasesti. Este suficient, cateodata, sa stai in mijlocul drumului, fie si ca sa privesti cladirile din jur, ca sa te intrebe cineva daca ai nevoie de ajutor. Da, ai nevoie sa gasesti oficiul de informatii pentru turisti. Acolo vei afla cum poti ajunge unde vrei si cine te va duce in siguranta.
La New York, asteptam autobuzul cand cineva m-a intrebat unde vreau sa ajung si daca am nevoie sa ma indrume. I-am spus ca nu, dar am facut greseala sa zic ca hotelul X este la doua statii cu autobuzul Y, iar raspunsul meu a declansat o dezbatere in statie, legata de cea mai buna varianta de transport. Bine ca am ramas la ce stiam eu, altfel probabil cautam si acum poarta P4 de la terminalul B, ca sa iau microbuzul gratuit spre hotel.
Chiar si atunci cand iesi in oras, bazeaza-te in primul rand pe oficiile turistice si pe hartile turistice, nu pe explicatiile localnicilor. Oficiile vad lucrurile din perspectiva turistilor si inteleg mai bine ca nu ai nevoie de zeci de amanunte, ci doar de indiciile care sa te ghideze in mod cat mai simplu si clar catre destinatia pe care o cauti.
Ti-ai cumparat biletul? Ti-ai pregatit bagajul pentru zbor? Perfect! Acum desfa-l si mai pregateste-l inca o data. Asa-i ca ai schimbat cate ceva?