In aproape patru ani de gabiralea.ro, am construit o comunitate in jurul paginii de Facebook, care a crescut constant. De curand, am inceput sa cresc si pe Instagram, fratele din acelasi trust al Facebook. Caderea intregii platforme Facebook mi-a blocat deodata un canal important de comunicare cu publicul si mi-a confirmat, inca o data, cat de important este sa nu tii niciodata toate ouale in acelasi cos.
Ce faci cand, influencer fiind, pana de Facebook iti suspenda subit canalele care-ti asigurau supravietuirea online sau, cine stie, poate chiar sursa de venit? Nu sunt master in social media, dar iti spun ce am facut eu – producator de continut online pe o nisa care a evoluat urias si datorita Facebook.
Asa ceva nu se poate!!
Asta se spune de obicei cand auzi scenarii precum epidemii care afecteaza grav toate tarile lumii, atentate catastrofale care lovesc concomitent mai multe locatii sau explozii care pulverizeaza jumatate de oras. Si totusi, ne-am trait ultimii aproape doi ani in pandemie, atacurile din 11 septembrie au fost cat se pate de reale, iar Beirutul inca se reface dupa o explozie soldata cu 200 de morti, 6.500 de raniti si pagube de peste 15 miliarde de dolari.
Si atunci, de ce n-ar pica si Facebook? Nu mai este un secret ca are vicii de securitate si nici ca algoritmul de afisare a postarilor este la fel de previzibil precum vremea la 2.000 de metri altitudine.
Primul efect este ca toate planurile editoriale pentru Facebook si Instagram se blocheaza. Asta nu-i bine pentru cei care traiesc din administarea conturilor de Facebook si Instagram si nici pentru clientii lor, ramasi fara un canal important de promovare. Totusi, unii dintre ei ar putea sa vada acum ce beneficiu le aduce efectiv platforma. Nu-i bine nici pentru cei care atrag trafic pe blog in principal din Facebook sau care au comunitati bazate pe grupuri de Facebook. Pierd si influencerii accesul la numarul de fani invocat in negocierea contractelor de publicitate. Unii raman fara singurul atu, altii vad cum se destrama comunitati devenite familii si construite cu greu. Intr-o perioada in care online-ul te fereste de infectare, sa pierzi un mijloc important de comunicare inseamna pentru multi – antreprenori, influenceri, afaceri – un dezastru.
Nu stiu ce s-a intamplat cu Facebook, dar incerc sa vad si partea pozitiva intr-o lume in care, sa zicem, platforma ar disparea peste noapte. Oamenii ar avea mai mult timp pentru ei, fara sa mai piarda timp pretios dand scroll pe ecranul telefoanelor. Cei care se tem ca vor pierde traficul ori fanii vor vedea acum cat sunt de valorosi in ochii publicului lor. Iar fanii care cred cu adevarat intr-un influencer il vor cauta si fara Facebook, prin alte mijloace.
Si acum ce facem?
Am invatat un lucru, printre multe altele, in perioada in care am lucrat pe piata americana de supravietuire si situatii de urgenta: niciodata sa nu tii toate ouale in acelasi cos, indiferent despre ce este vorba. Se aplica si aici: Facebook si Instagram nu sunt singurele canale, trebuie sa ai mereu si alte variante.
Poate un website sa functioneze bine mersi si fara Facebook, atragand trafic organic din Google si din alte motoare de cautare sau direct, daca numele ti-e destul de cunoscut si ai un public loial, care te urmareste si iti citeste articolele.
Daca scrii bine si ai idee ce inseamna SEO (Search Engine Optimization), cautarile iti pot aduce un trafic lunar care se poate mentine indiferent de cum schimba Google algoritmul. „Good content always rules.” Sau cel putin asta am invatat la Content Marketing World, cel mai mare eveniment mondial de content marketing, tinut anual la Cleveland, in Statele Unite.
Tot ca trafic direct, ma intreb cati dintre bloggerii romani iau in calcul crearea unei baze de abonati la newslettere. Este drept ca nici normele GDRP nu ajuta, dar daca reusesti sa cresti o baza de abonati catre care trimiti un newsletter macar o data pe saptamana, iti asiguri nu doar un public constant, ci si un backup pentru legatura cu cititorii tai.
Sunt aici o multe de variante care sa iti usureze munca, de la plugin-uri prin care cititorii se aboneaza si pana la tool-uri care nu-ti duc mesajul in spam sau trimit automat si iti asigura template-uri, statistici si o multime de alte optiuni. Poti instala aceste optiuni doar daca ai blogul pe platforma wordpress.org. Cat despre tool-uri de trimitere automata, aproape toate inseamna un cost lunar, in functie de numarul de abonati.
Daca vorbim despre social media, alte canale in afara de Facebook si Instagram iti pot aduce trafic si un public constant, in raport de nisa si de caracteristicile demografice ale publicul tau. In cazul meu, spre exemplu, Pinterest este un mediu excelent, care atrage adesea trafic mai mare pe blog decat Facebook. Natura nisei este esentiala aici: continutul DIY, home & deco acopera mare parte din postarile de pe Pinterest, iar proiectele pe care le fac sunt de regula foarte ofertante vizual. La ele se adauga imaginile pe care le distribui din alte surse si care cresc, de asemenea, audienta contului.
Despre YouTube nu trebuie sa-ti spun prea multe, pentru ca este unul din cele mai accesate medii, dar unde este mai greu sa cresti: concurenta este mare, si ai nevoie sa stii ceva si despre video, nu doar despre text. Aflat in competitie cu Facebook, YouTube a adus in platforma o parte din functionalitatile pe care le gasesti si in alte parti, cum ar fi video #shorts de un minut (tot un fel de Reels, cum ar veni) sau postarile cu text si poza ori sondaj. Diferenta este ca nu vezi postarile tuturor intr-un feed, ca la Facebook, ci trebuie sa intri pe canal.
Postarile le gasesti in tab-ul Comunitate (pe canalul meu il gasesti aici), disponibil canalelor care au peste o mie de abonati. Poti posta aici la fel ca pe Facebook, publicul avand posibilitatea de a da Like ori dislike (un plus fata de Facebook), de a comenta si de a distribui postarea.
Ce fac eu mai departe?
Ce am facut si pana acum, plus ceva in plus. Adica:
- vei gasi postarile mele si in tab-ul comunitate din canalul meu de YouTube, unde poti reactiona si comenta si ai acces mai usor si la clipurile video;
- ca sa ma asigur ca nu pierd proiectele video postate pe Facebook, voi difuza si pe YouTube seria video #AmTreabaAcasa, pe teme home & deco, o gasesti in playlistul de aici,
- ma gasesti constant pe Pinterest aici,
- iar pe YouTube postez periodic materiale video noi,
- si scriu in continuare pe blog, evident, unde putem comunica prin comentarii sau prin pagina de Contact.
Spor in proiecte iti doresc si nu uita: poti descoperi si alte informatii si proiecte inedite urmarindu-ma pe pagina de Facebook Gabi Ralea DIY & Decor, dar si pe Instagram, atata vreme cat inca mai functioneaza. Iar pentru proiecte DIY noi, te invit sa ma urmaresti si la „Lectia de bricolaj” de la Prima TV, in fiecare vineri dimineata, imediat dupa ora 9.30, in emisiunea „Focus la prima ora”.
Cea mai mare parte a traficului meu vine din Google, pt ca am si eu articole multe de diy, retete si recenzii de carti, adica articole care au sens si la cinci sau zece ani dupa ce au fost scrise. Anual, cel mai vizualizat articol al meu (cu peste 15 mii de accesari anual) este o prostioara de articol scris acum 11-12 ani despre cum sa scoti niste pete de pe rufe 😀 Din Facebook imi vine putin trafic, iar de pe Instagram mai deloc, dar acolo oricum nu vreau musai sa redirectonez pe blog ci sa atrag oameni special pt acel continut.
Din Facebook nu mai vine nici la mine asa de mult ca la inceputul blogului, baza este tot organic, din Google. Si tot asa, am un top 5 cu articole care niste mii de accesari intr-un an. Pare-se ca este cea mai sigura reteta. 🙂